Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
Czym są gry fabularne i skąd się wzięły?
26-06-2006, 17:09 | 6876 x przeczytano | A.Borejko

Czym są gry fabularne i skąd się wzięły?

Role Playing Games (RPG) gry w odgrywanie ról, w Polsce nazywane są grami fabularnymi. To rozrywka zupełnie niepodobna do jakiejkolwiek innej gry nie ma w niej plansz, pionków, czy żetonów. Gracze nie konkurują ze sobą, lecz współdziałają - gra toczy się w ich wyobraźni. Nie ma wyraźnego celu określającego zwycięstwo i nie są zamknięte sztywnymi ramami czasu, kiedy to można ukończyć ową grę. Jedna z grających osób wciela się w rolę Mistrza Gry, pozostali zależnie od konwencji, w której grają wcielają się w postacie charakterystyczne dla danego świata (fantasy - wojownicy, czarodzieje; groza - detektywi, antykwariusze; SF - piloci pojazdów kosmicznych, hackerzy itp). Mistrz Gry kieruje przebiegiem rozgrywki, kontroluje jej przebieg za pomocą zasad przedstawionych w podręcznikach i kości wyznaczających element losowy danych akcji. Zna on scenariusz prawdopodobnych wydarzeń, informuje graczy, co odbierają swoimi zmysłami, wcześniej przygotowuje się jak będzie przedstawiał, opisywał wydarzenia, jakie kłopoty i ułatwienia postawi przed postaciami graczy.

Z kolei gracze tworzą swoje postacie - ustalają ich charakterystyki, cechy: osobowości, fizyczne, intelektualne, sprawnościowe, ich zdolności, historię postaci itp.

Gdy już spotykają się w swoim gronie wspólnie tworzą interaktywną opowieść - gracze odgrywając swoje postacie oddziaływają na znany tylko Mistrzowi Gry wcześniej zarys możliwych wydarzeń, czyli scenariusz. Za to jak gracze odgrywali swoje postacie i jakich bohaterskich czynów te postacie dokonały MG nagradza graczy Punktami Doświadczenia, które pozwalają awansować postaciom w społecznej hierarchii, rozwijać współczynniki czy umiejętności. Niestety może się też tak zdarzyć, że nieodpowiedzialne kierowanie swą postacią sprawi, iż ta zejdzie z wyimaginowanego świata… wtedy nie pozostaje nic innego jak stworzyć nowego bohatera. Te gry trwają wiecznie, każde ze spotkań uczestników gry fabularnej generuje nowa przygodę z innym celem, innymi przeciwnikami, innymi sceneriami.

Wszystko zaczęło się od gier bitewnych, odzwierciedlających największe potyczki w historii naszych dziejów. Gary Gygax miłośnik gier bitewnych, w 60 latach ubiegłego wieku napisał kilka zbiorów reguł i zasad dotyczących rozgrywania bitew za pomocą miniaturek żołnierzy. Z kolei David Arnenson na podstawie pewnego opracowania o nazwie "Kolczuga" (ang. Chainmail), opracował zasady potyczek tete a tete w średniowiecznych realiach. Za pozwoleniem Arnensona, Gary na domowej drukarence wypuścił 1000 egz. gierki o nazwie "Lochy i Potwory" (ang. "Dungeons & Dragons"). Zawierała ona zasady, które odchodziły nieco od historycznych realiów – dorzucił kilka elementów zapożyczonych z fantasy i tak narodził się nowy gatunek gier oryginalnych i niezwykłych jak na owe czasy – gier fabularnych (z ang. Role Playing Games). Warto wspomnieć, iż kilka osób wcześniej spreparowało podobną grę i to im winien należeć się tytuł "ojców RPG", jednak ich projekt nie był komercyjny i tak szeroko rozpowszechniany na owe czasy jak D&D (1000 egz.!:)). Greyhawk i Blackmoor, bo takie przyjęli pseudonimy dwaj panowie, sprzedali cały nakład swojej niedopracowanej, potwornie zagmatwanej, pełnej niejasności gry. Z czasem D&D rozrosło się do 4 podręczników prezentujących zasady od najprostszych do najbardziej zaawansowanych. Za sprawą, Gygaxa ewulowały do AD&D, czyliż Advanced Dungeons & Dragons (co sprawiło, iż relacje miedzy dwoma Panami znacznie oziębły. Jak myślicie, o co poszło?). Przez szereg lat AD&D wyznaczało kanon w RPG, ukazały się setki dodatków, rozszerzających poszczególne elementy mechaniki (takie jak np. walka, magia, bestiariusze), pojawiło się wiele fantastycznych światów (Forgotten Realms, Dragonlance etc.) i wiele książek osadzonych w realiach tychże światów. Lata osiemdziesiąte ubiegłego wieku przypadają na olbrzymi boom na gry fabularne. Lawinowo wręcz pojawiały się nowe gry (Tunels &Trolls, MERP, Runequest etc.). Pojawiła się druga edycja AD&D, potem trzecia i niedawno trzecia i pół. Co warte odnotowania po trzeciej edycji nazwa wróciła do swej pierwotnej nazwy D&D - marketingowcy stwierdzili iż "Advanced" to niezbyt fortunny człon nazwy, utrudniający sprzedaż. Pojawiła się, więc cała masa gier gier fabularnych osadzonych w najróżniejszych światach: fantasy(Warhammer, Middleearth), science fiction (Star Wars, Cyberpunk 2020) quasi-historycznych (Ars Magica, Pendragon), horroru (Zew Cthulhu, Ravenloft) komediowych (Toon, Paranoia). Nie sposób ich zliczyć, wydano drukiem setki gier, zaś systemów autorskich (publikowanych w sieci, czy wydaniach fanklubowych) są chyba tysiące… Gry fabularne w prawie niezmienionej formie egzystują po dziś dzień i mają się bardzo dobrze, Wiele z nich doczekało się wersji komputerowych przynoszących kolosalne zyski (Nevervinter Nights, Icewind Dale, Zew Cthulhu), inne niebawem się ukażą.

Do lat 90 w Polsce gry fabularne były rozrywką elitarną - jedynie nieliczni wiedzieli, słyszeli, bądź grali na konwentach fantastycznych w takie gry. Po Polsce krążyły kserówki z kser kopii z kopii ksera gry - mi udało się być szczęśliwym posiadaczem takiego pieczołowicie pielęgnowanego "podręcznika"... Dopiero w 90 latach za sprawą pisma Magia i Miecz, które to opublikowało drukiem pierwszą grę fabularną "Kryształy Czasu" lawina poczęła toczyć się i w Polsce... Ale to temat na zupełnie inną historię…


tekst: A. Borejko
redakcja: Armand


Informacje dodatkowe:
 

Ocena artykułu:
Ten artykuł jak dotąd oceniło 8 żołnierzy, średnia ocena: 5.3.
 


 
20-12-2008, 12:11 | ThEvil | Komentarzy w sumie: 17
Dobry artykuł, jest jasny, konkretny i porusza chyba wszystkie najważniejsze kwestie dla tego tematu. Dla tej licznej grupy osób, które nie potrafią sobie wyobrazić, że ktoś gra w RPG i nie używa do tego komputera w sam raz, żeby wyjaśnić z czym to się je :)


 
28-06-2006, 12:16 | A.Borejko | Komentarzy w sumie: 30
Pisz na zdrowie !


 
27-06-2006, 19:05 | Mustafa | Komentarzy w sumie: 416
Borejko byłbym Ci bardzo wdzięczny, gdybyś tekst "jak wygląda sesja zostawił mnie :) Po prostu zacząłem już coś pisać i jak tak teraz patrzę, to da radę to jeszcze przerobić.


 
27-06-2006, 15:20 | Mustafa | Komentarzy w sumie: 416
To w sumie też niezły patent :) Ten tekst jest tylko mocno ogólnikowy a później poruszone w nim tematy można rozwinąć na dwa następne arty :) Albo chociaż ten "Czym jest RPG".


 
27-06-2006, 14:20 | A.Borejko | Komentarzy w sumie: 30
Każdy ma ten sam problem Mustafa...Cięzko napisać tekst jeśli gra się w gry od lat i je rozumie, ale Twoja uwaga jest bardzo cenna, jeśli ktoś mnie nie ubiegnie wcześniej po Czym są gry fabularne, spiszę Czym właściwie jest sesja czy cóś w ten deseń


 
27-06-2006, 13:32 | Mustafa | Komentarzy w sumie: 416
Nareszcie coś się ruszyło :)
Z wad- wydaje mi się, że troszkę za mało poruszony jest temat na czym RPG polega. Nie mówie o jakimś dokładnym opisywaniu jak wygląda sesja, ale chociaż mniej- więcej wyjaśnić na czym to polega a tu ten temat jest raczej mniej poruszony niż historia RPG. Ale może tylko mi się tak wydaje. Trudno mi teraz spojrzeć z punktu widzenia laika i określić jak ktoś taki zweryfikuje tekst. A może za bardzo przeżywam, że coś się wreszcie w temacie ruszyło :)


 
26-06-2006, 21:33 | Guaranga | Komentarzy w sumie: 172
wreszczecie cos nadajacego sie do KPRPG :)

Dlugosc w porzadku (nierozwleczony za nadto), tresc tez nie od rzeczy (bo duzo koniecznych informacji, bez zaglebiania sie w szczeguly).

Tak trzymac :)


Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.