Valkiria Network | V-Game | Gry komputerowe | Ogniem i Mieczem | Gry fabularne | Dzikie Pola | Neuroshima | Świat Mroku | Warhammer
Film | Star Wars | Literatura | Andrzej Pilipiuk | Jacek Komuda | Zmierzch | Komiks | Planszówki | Karcianki | Wędrowycz | Bitewniaki | II wojna światowa
Valkiria - Polub nas na Fejsie
  
Wielka Historia Świata Warhammera - Tom I - 1. Mierzenie czasu
Mierzenie czasu
 04-12-2004, 23:57
 Yavar Marrond
 8626 x przeczytano

MIERZENIE CZASU


„Na początku był Chaos
A wraz z nim była Moc
Potężna moc bez formy wszelakiej.
Wewnątrz Chaosu nastało poruszenie,
A z wewnątrz poruszenia wyodrębnił się kształt,
A wewnątrz poruszenia były słowa,
Które określiły poruszenie i nadały kształt.
I wielcy mówcy zostali przebudzeni
I wielkie słowa zostały powiedziane
I wielki cud został zrealizowany –
Narodziny świata
I jako wyobrażenie wielkich mówców zostaliśmy przebudzeni.
I jako wyobrażenie wielkich słów zostaliśmy oświeceni.
I jako wyobrażenie wielkiego cudu zbudowaliśmy nasz świat.
Jak zostało powiedziane, tak niech i będzie...”

Źródło: Opis stworzenia świata (w:) Wielka Księga Mądrości Vereny, tom I
(ze zbiorów badacza Maxella Silverhammera)


    Dla wprowadzenia przejrzystości i łatwiejszego zrozumienia poruszanych zagadnień należy usystematyzować kwestie związane z używanymi i obowiązującymi w niniejszej pracy kalendarzami. Właściwie każda istniejąca cywilizacja wytworzyła własny system rachunkowych obliczeń upływu czasu, jednak mało jest takich kalendarzy, które nabrałyby charakteru uniwersalnego, stając się obowiązującymi dla szerszych kręgów kulturowych i cywilizacyjnych. Wiele systemów mierniczych pozostaje dla nas nierozszyfrowanych (jak np. kalendarz Norski – typ archaiczny, kalendarz centaurów, zoatów czy skavenów) lub niezbadanych (krąg cywilizacji Lustrii lub Południowych Krain, albo nawet systemy pomiaru czasu przez wyznawców bogów Chaosu). Inne mają zbyt elitarny charakter, by mogły być odniesione do całości procesu badań historycznych (np. kalendarz halflingów – z rokiem zerowym w 1002 roku kalendarza imperialnego – w roku powstania Krainy Zgromadzenia w Stirlandzie; kalendarz krasnoludów liczony od powstania Karaz-a-Karak w Górach Krańca Świata; czy kalendarze elfów: wysokich – liczący czas od założenia Ulthuanu, mrocznych – od założenia Naggaroth, leśnych – od powstania kolonii w Lesie Loren na terenie dzisiejszej Bretonii). Ogromne różnice występują także w wewnętrznym podziale roku na pory i miesiące. Dlatego też dla naszych badań najlepsze byłoby (z punktu widzenia obiektywności) zastosowanie opcji liczenia czasu od dnia dzisiejszego (to znaczy określanie przeszłości względem czasów obecnych z zastosowaniem sformułowania „lat temu”), ale takie wyjście zdezaktualizowałoby naszą chronologię w ciągu najbliższych lat.
    Drugą opcją i zarazem koniecznością, jest zatem wybranie kalendarza o najszerszym polu oddziaływania. Wybór zdaje się wobec tego padać na kalendarz kitajski (obejmujący krąg kulturowy Kitaju, południowych stepów, Nipponu i Archipelagu Wysp Południowych) i kalendarz imperialny (stosowany w Imperium, Księstwach Granicznych, Bretonii, Tilei, Estalii, ale uznawany i współwystępujący także w Norsce, Albionie, Avalonie, Erinie, Kislevie, oraz częściowo na Stepach, w Arabii, Kemecie (dziś Neheckhara) oraz w koloniach w Nowym Świecie i na Wyspach Środka, a także odnotowany w wytworach kultury Ulthuanu i parakultury Morgheim). Musimy zatem przyjrzeć się tym dwóm właśnie systemom w sposób komparatystyczny i wybrać ten bardziej pragmatyczny dla nas, z punktu widzenia dalszych badań.
    Kalendarz Kitajski jest oparty na cyklu lunarnym (księżycowym), zawiera 12 miesięcy po 29 lub 30 dni naprzemiennie. Co trzy lata występuje zjawisko „dodanego” 13-ego miesiąca liczącego 15 dni – w celu uzupełnienia braku wynikającego z obserwacji astronomicznej. Każdy rok dysponuje podwójnym nazewnictwem. Pierwszy człon stanowi imię zwierzęcia, wyrażające charakter tego okresu (np. Szczur, Tygrys, Królik, Smok, Wąż, Komar, Koń, Małpa, Pies, Świnia itp.), drugi człon stanowi jeden z pięciu elementów – Metal, Ogień, Woda, Ziemia, Las; dodawany na koniec roku, a będący podsumowaniem danego typu wydarzeń (np. Metal – wojna, budowa świątyni, Woda – powódź, budowa tamy itp.). Dodatkowo jako trzeci człon dodaje się nazwisko rodu panującego (należy podkreślić, że różne nazwy trzeciego członu obowiązują dla Kitaju i różne dla Nipponu). Rok dzieli się na cztery pory roku oddzielone świętami: Nowy Rok, Kitao (pierwsze deszcze), Święty dzień Feniksa (na cześć wyparcia Chaosu i odtworzenia państwa), oraz Festiwal Księżyca. W przypadku trzynastego miesiąca porę tę określa się mianem Zazimy (dochodzi też święto oddzielające – Święto Duszy Leśnej). Widzimy więc, że niezwykle skomplikowany i orientalny (w stosunku do nas, staroświatowców) charakter tego kalendarza, pomimo jego zasięgu i tradycji, eliminuje go z kandydowania do funkcji nadrzędnej w naszych badaniach.
    Do roli tej zatem predestynuje już tylko kalendarz imperialny (w skrócie KI) i to na jego bazie będziemy budować chronologię badanych przez nas dziejów (nawet dla kręgu cywilizacji Kitaju, by nie czynić wyjątków). Kalendarz imperialny dzieli rok na 12 miesięcy po 32 i 33 dni i sześć osobnych świąt umieszczonych między miesiącami (system ten oparty jest zarówno na obserwacji solarnej – procesja słońca, jak i wędrówce księżyców Morslieba i Mannslieba). Miesiące – Powiedźmie, Zmiana Roku, Czas Orka, Czas Sigmara, Czas Lata, Przed Tajemnicą (Tajemnica = Geheimnisnacht, obok Hexensnach – Nocy Wiedźm, najstraszniejsza, według wierzeń, noc roku), Po Tajemnicy, Czas Zbiorów, Miesiąc Warzenia, Miesiąc Mrozów, Czas Ulryka, Przedwiedźmie. Tydzień w kalendarzu imperialnym liczy osiem dni (Dzień Pracy, Poboru, Targowy, Wypieków, Podatków, Królewski, Początek Tygodnia, Święto), a za rok zerowy przyjmuje się odparcie hord goblińskich (Wojny Goblińskie) i faktyczne powstanie Imperium.
    Chociaż jednak bezsporna jest konieczność stosowania właśnie kalendarza imperialnego w odniesieniu do dat rocznych – w pracy rezygnujemy ze stosowania nazw miesięcy i dni, zastępując je cyframi, gdyż byłoby absurdem, przy takim zróżnicowaniu kulturowym, geograficznym, religijnym i klimatycznym regionów świata przyjmować wzór środkowo–staroświatowy. Jakby to wyglądało gdybyśmy pisali o bitwie na piaskach Arabii, pomiędzy tamtejszymi miastami, podając że miała ona miejsce w dzień święta Ulryka Miesiąca Mrozów? Sprawę konstrukcji logicznej zastosowanego w pracy systemu podziału historycznego czasu (kalendarza) autorzy uważają za rozstrzygniętą...


Dalej - 2. Stworzenie świata
Spis treści

Redakcja: Derbeth

Informacje dodatkowe:
 

Ocena artykułu:
Ten artykuł jak dotąd oceniło 1 żołnierzy, średnia ocena: 1.
Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.
   

Witaj na stronie Komandorii Warhammera!
Jeśli chcesz przysłużyć się Cesarzowi, zgłoś się do dowódcy w celu zyskania kolejnych wskazówek!
Profil użytkownika
Pseudonim

Hasło

Zapisz login

Przypomnij hasło!
Rejestracja

Szukaj

Nowości w V-Sklepie




Na służbie:
Żołnierze: 1
ofegueroarivka
Cywile: 26

Statystyki wizyt:
Wizyty: 3321096
Dziś gości: 79
Ten miesiąc: 6461
Rekord gości: 43842
Gości wczoraj: 200