Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
04-01-2015, 18:13 | 4067 x przeczytano | Przemek Wasik

Pierwsza wojna światowa była konfliktem na niespotykaną wcześniej skalę. Nie brakowało w historii wielkich wojen, jak chociażby Napoleońska, jednak to ten konflikt przyćmił wszystkie poprzednie. Zarówno poprzez liczbę krajów biorących weń udział, jak i rozmiar strat. W końcu przez charakter prowadzenia działań, zupełnie niepodobny do dotychczasowych, zwłaszcza na froncie zachodnim, gdzie krajobraz został przeorany liniami okopów. Walki w nich kierowały się własnymi prawami. Wojna przestała być manewrowa, a taktyka miała na celu przełamać za wszelką cenę linię okopów by zdobyć relatywnie niewielki skrawek ziemi, z którego łatwo można było być odepchniętym. To wtedy pojawiło się wiele nowinek technicznych. To w tej wojnie użyto pierwszy raz gazów bojowych. To tu można było znaleźć pierwsze czołgi, a karabiny maszynowe rozpowszechnione zostały na bardzo dużą skalę. Mamy dziś okazję trochę poczuć klimat tej wojny dzięki najnowszej strategicznej grze planszowej Wydawnictwa Alter o wymownej nazwie - Piekło Okopów, gdzie wcielimy się w jedną ze stron konfliktu.


Może zacznijmy od tego co znajdziemy w środku. Po otwarciu pudełka widzimy  planszę z wyrysowanymi liniami okopów, 4 talie kart - z czego 3 to talie różnych stron konfliktów, a jedna to talia rozkazów. Do tego kilkadziesiąt żetonów, 3 plansze sztabu, kafelki umocnień, kostki oraz instrukcję a także Poradnik Taktyka. Wszystkie elementy wyglądają bardzo przyzwoicie, zwłaszcza mapa i karty nacji. Wydaje mi się jednak, że w egzemplarzu, który otrzymałem niektóre żetony są krzywo przycięte. No ale to raczej szczegół. Na uwagę zasługuje szczególnie Poradnik Taktyka. Książeczka gabarytowo odpowiadająca instrukcji, przedstawia historię walk na froncie zachodnim w oparciu o elementy gry. W mojej opinii jest to bardzo ciekawy pomysł.


Sama rozgrywka, mimo dość pokaźnej instrukcji, jest bardzo prosta. W ogromnym skrócie - walczymy na małym wycinku frontu, zatem nie kierujemy tu całymi armiami a zaledwie dywizją którejś ze stron. Ta podzielona jest na kompanie, te zaś na plutony. W zależności od wybranej strony różnią się one nieco od siebie, tak by odpowiadały one realiom wielkiej wojny a jednocześnie czyniły rozgrywkę atrakcyjniejszą. Naszymi oddziałami musimy realizować zadania, które dociągamy z karty zadań, jednocześnie starając się udaremnić wykonanie zadań przeciwnika. Jest to o tyle trudnione, że karty zadań są tajne. Nie wiem jakie rozkazy otrzymał przeciwnik. Pomóc nam w walce mogą karty nacji, które są unikatowe dla poszczególnych stron, a także ekwipunek w który możemy doposażyć poszczególne kompanie. Realizując kolejne zadanie otrzymamy punkty zwycięstwa – ten kto na koniec zdobędzie ich więcej wygrywa.


Co jest największym atutem gry? W mojej opinii zdecydowanie klimat i oddanie realiów wojen okopowych w zwykłej grze planszowej. Nasze plutony posyłamy na wrogie okopy, wiedząc, że uszczupli to nasz stan ale to nie one liczą się a osiągnięcie celu, który mamy na karcie zadań. Oponent jednak nie śpi, zatem i my musimy bronić się przed nim, chroniąc nasze okopy. Jednostki w ciągu gry nigdy nie znikają na stałe. Po stracie plutonu ten pojawia się na torze uzupełnień co jak mniemam oznacza ciągły napływ nowych rekrutów, który był potrzebny stronom do walk. Czasem może się zdążyć, że w ataku ponieśliśmy zbyt duże straty. Istnieje wtedy niebezpieczeństwo, że nie zdołamy uzupełnić braków a przeciwnik wypełni swoje cele gdy nie będziemy mieć sił do obrony. Ciekawym elementem są punkty dowodzenia. To one nam mówią ile ruchów możemy w danej turze zrobić (w turze przeciwnika również) i co ciekawe im dalej jesteśmy od swoich pozycji, tym mamy ich mniej. Dobrze przedstawia problemy z dowodzeniem podczas natarcia. Nie można nie wspomnieć o stronie wizualnej. Oryginalne zdjęcia na kartach oraz świetne obrazki włoskiego rysownika Lelio Bonacorrso dodatkowo oddają klimat. Znajdziemy w grze też kilka akcentów polskich jak na przykład kartę Bajończycy czy Ślązacy. Są to małe szczególiki ale przypominają, że Wielka Wojna to nie tylko Legiony i działania wojenne toczące się na wschodzie.

Podsumowując, Wydawnictwo Alter dało nam świetną grę o niepowtarzalnym klimacie pierwszej wojny światowej. Piekło Okopów jest grą dynamiczną, choć wypełnienie zadań przekazanych przez dowództwo nie zawsze jest łatwe i trzeba się nieraz wiele natrudzić. Wszystko to w bardzo przyzwoitej szacie graficznej. Zdecydowanie godne polecenia.


Dziękujemy Wydawnictwu Alter za udostępnienie egzemplarza recenzenckiego.


Autor: Przemysław Wasik

Redakcja: Paulina Wasik

Informacje dodatkowe:
 
 

Ocena:
 
Ogólna
95%
 
Ocena końcowa: 95%
 

 
Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.