Valkiria Network

Terminal Główny Militarnej Sieci Valkiria to miejsce gdzie znajdziesz najnowsze informacje ze świata ogólnie rozumianej rozrywki, fantastyki i gier wideo. Poznaj nową... Lepszą Rzeczywistość! Chcesz wiedzieć więcej?

Slaider 01

Federacja V-Sieci

Valkiria Network skupia wiele stron tematycznych o różnorodnej tematyce, w tym: grach wideo, technologii, historii, literaturze i fantastyce. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 02

Dołącz do V-Sieci

Zarejestruj się w Valkiria Network! Przeglądaj i komentuj publikacje, dołącz do V-Game, zostań współpracownikiem lub redaktorem MSV. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 03

Zagraj w V-Game

Każdy użytkownik MSV w swoim profilu znajdzie zaimplementowaną grę przeglądarkową w klimacie V-Sieci. Załóż mundur i ruszaj na misję. Chcesz wiedzieć więcej?

Slider 04

Holy Potatoes!

Nasze bohaterki to ziemniaki, a cała galaktyka to jeden wielki warzywny targ. Dobry humor, kosmos, walka, dobra fabuła, to właśnie Holy Potatoes! We're in Space?!

Slider 05

Torment: Tides of Numenera

Mógłbym pisać długo o Torment, szczegółowo opisując jego fenomenalnie rozbudowany świat, przyrodę, postaci, czy fabułę, ale po co, skoro Wy sami możecie tego doświadczyć.

Slider 06

Legendarne Auta PRL

Zobacz zapowiedź nowej serii kolekcjonerskiej "Auta PRL" z klocków COBI. Wyjątkowe modele w skali 1:35 to idealny prezent dla każdego fana motoryzacji!

Slider 07

Necropolis: Brutal Edition

Ta gra to totalny, bezgraniczny i nieprzebrany skarbiec FE-NO-ME-NAL-NEJ zabawy, który otwiera się tak naprawdę dopiero w grze wieloosobowej.

Slider 08
Opowieści z meekhańskiego pogranicza #2: Wschód-Zachód - recenzja
20-09-2010, 18:08 | 3071 x przeczytano | Wilkman

W czasach, gdy nie każdemu mężczyźnie w duszy grają wojenne bębny, a dla twardzieli wciąż pozostają wakaty, uaktywnia się płeć piękna. Silne, zimne, zdecydowane – nie zawahają się opuścić topora na wrogi kark. Odpowiedzią na rosnące zapotrzebowanie na kobiety w literaturze jest wysyp żeńskich bohaterów w tym sezonie (Wybór Pani prezydent, Śmierć w środku Zimy, Czy powiemy Pani prezydent? etc.). W trendzie tym poniekąd partycypuje drugi tom Opowieści z meekhańskiego pogranicza Roberta M. Wegnera.

Na jedną z głównych bohaterek wyrasta tu młoda Kailean. Dziewczyna mimo mrocznego dzieciństwa i traumatycznych przeżyć jest w stanie wykrzesać z siebie nadludzką siłę i wytrzymałość – zarówno psychiczną, jak i fizyczną. Przemierzając wschodnie stepy Meekhanu wraz z Czaardanem kha-dara Laskolnyka, pokonuje kolejne przeszkody na swej prywatnej drodze do doskonałości.

Zupełnie inna historia towarzyszy Altsinowi, młodemu złodziejowi, który walczy o przeżycie w portowym megalopolis na zachodzie Meekhanu. Nic nie planując i niczego nie szukając, sam często bywa znajdowany przez niecodzienne problemy miasta które funkcjonowaniem bardziej przypomina żywy organizm niż ludzką siedzibę.

Rozmiarami imponuje również samo Imperium Meekhańskie, z grubsza ujęte w geograficzne ramy przez dwa pierwsze tomy serii. Wiedza na jego temat od pierwszej części sagi sączona jest do głowy czytelnika niby mimochodem i jakby przy okazji. Może powstać iluzja, iż książka składa się z samych bitew, a opisy są tak naprawdę rzadkością. Maskowane akcją informacje, dotyczą ustroju imperium oraz jego funkcjonowania i historii.

W sadze Wegnera i w kreowanej przez nią alternatywnej rzeczywistości daje się zauważyć sporo nawiązań do klasyków – Tolkiena (funkcjonowanie uniwersum), Sapkowskiego (wędrowna „rodzina” wojowników, narodowość autora…), Warhammera (walka kluczowym punktem powieści), czy Pratchetta (motyw nadmorskiego miasta-organizmu). Seria czerpie z dobrodziejstw klasyki w sposób rodzący jednoznaczne skojarzenia, nie pozwala sobie jednak na analogie.

Fundamenty pod sagę kładzie jednak nie mitologia i dorobek klasyków, lecz historia i technika. Koczownicy ze Wschodu zorganizowani są na sposób mongolski, w pierwszym tomie jedna z człekokształtnych ras przypominała indiańskie plemię, a samo Imperium Meekhańskie przywodzi na myśl Cesarstwo Rzymskie w latach największej świetności.  

Wiele miejsca poświęca się również koniom, uzbrojeniu i taktyce, a magia potraktowana jest bardzo technologicznie, zupełnie inaczej niż u Trudi Canavan czy w uniwersum Warhammera 40.000 gdzie prymat w tej kwestii wiodą zagadnienia duchowo-ideologiczne.

Drugi tom sagi autorstwa Roberta M. Wegnera to popkulturalny produkt wysokiej klasy. Oferuje on bajkowe, choć korespondujące z rzeczywistością uniwersum oraz motywujących do działania bohaterów-everymanów obojga płci. Logika, prostota i solidność zasad rządzących w Meekhanie pokrzepia i zaspokaja głód ideałów, a sukces tych, którzy je stosują napawa wolą walki. Solidnie napisana, podbudowana doświadczeniem mistrzów, mocna, wzruszająca, przerażajaca - Opowieści z meekhańskiego pogranicza. Wschód-Zachód to podróż którą warto podjąć.

 

Dziękujemy wydawnictwu Poergraph za udostępnienie egzemplarza do recenzji.

Autor: Tymon „Wilkman” Wilk
Redakcja: Jan „Johny” Lelito
 
Robert M. Wegner
Opowieści z meekhańskiego pogranicza.
Tom: 2
Wschód-Zachód





Miejsce wydania: Warszawa
Liczba stron: 688
ISBN-13: 978-83-61187-16-5
Oprawa: miękka ze skrzydełkami


Informacje dodatkowe:
 
Wydawca  
Premiera  
 07.09.2010
Kategoria  
 Powieść
Platforma  
Cena  
34.00 PLN
 

Ocena:
 
Ogólna
85%
 
Ocena końcowa: 85%
 

 
Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.