Valkiria Network | V-Game | Gry komputerowe | Ogniem i Mieczem | Gry fabularne | Dzikie Pola | Neuroshima | Świat Mroku | Warhammer
Film | Star Wars | Literatura | Andrzej Pilipiuk | Jacek Komuda | Zmierzch | Komiks | Planszówki | Karcianki | Wędrowycz | Bitewniaki | II wojna światowa
     
GOG.com
Valkiria - Polub nas na Fejsie
     (0|0)
  
Od króla dżungli do domowego kotka. Historia giganta Crytek
12-01-2017, 16:48 | 218 x przeczytano | Ejdys

Mocny debiutant formie pierwszego Far Cry, 13 lat później firma inwestuje w wątpliwej jakości projekty, ponoć nie jest w stanie wypłacić się swoim pracownikom jeszcze zamyka kolejne studia. Jak można doprowadzić takiego giganta do takiego stanu jak maluje się jego przyszłość. Jeśli w ogóle możemy tu mówić o przyszłości, dziś bliżej o branży Crytek

Znalezione obrazy dla zapytania crytek

Początki Niemieckiej firmy, sięgają drugiej połowy lat dziewięćdziesiątych i marzeń dziecka tureckich imigrantów. Cevata Yerli pewnego dnia na studiach zaczął planować swój własny silnik, który byłby w stanie sprostać grze Triple A, niestety nie posiadł on tak wiele doświadczenia. Do jego projektu szybko dołączyli jego bracia, Avni i Faruki i kilka innych osób znalezionych w internecie. Mimo iż zaczynali bardzo skromnie, w 1999 mieli już bardzo znaczącą ekipie i oficjalnie założyli Crytek.

Mimo że jeszcze przez 5 lat nie mieli zadebiutować z żadną grą, współpracownicy Cevata, pracowali w pocie czoła, aby ukończyć wizję Yerliego. Pierwszy silnik jaki udało im się stworzyć nosił nazwę CrySpace i mimo, iż nie powalał możliwościami, to miała na nim śmigać kosmiczna strzelanka, Silent Space, która w roku 2001 anulowano.

W roku 2000 rozpoczęto prace nad demkiem technologicznym, do innego silnika CryEngine.

Na którym prezentowali swój nowy projekt, X-Isle, w którym dinozaury hasają sobie po malowniczej krainie. Na E3 tego samego roku Cevata, bez ogromnej znajomości języka angielskiego próbował znaleźć inwestora, którego zaciekawi swoją opracowaną technologią. Stabilna ilość klatek, długi zasięg widzenia natychmiastowo zainteresowało Ubisoft oraz Nvidia. Firma Nvidia postanowiła nawet wykupić sobie prawa do demka, aby promować nim swoją nową kartę Geforce 3.Znalezione obrazy dla zapytania geforce 3

O partnerstwie Ubisoftu i Crytek dowiedzieliśmy się dopiero w 2002 roku, kiedy ogłoszone, że projekt X-Isle to już nie to samo, ale oficjalnie Fry Cry

Znalezione obrazy dla zapytania Fry Cry 1

Crytek w międzyczasie pracował jeszcze nad trzema innymi projektami, w tym wspomnianym Silent Space, ale nic z tego nie wyszło i postanowiono je anulować. Fry Cry miał trafić na rynek pod koniec 2003, roku, ale jak to zazwyczaj bywa, studio przeceniło trochę swoje możliwości, a premierę trzeba było przesunąć na 2004 rok. Presja była ogromna, bo oczywiście to pierwsza gra Niemców, ale również tego samego roku miał się ukazać DOOM 3 i Half Life 2.

 

Debiut Fry Cry był imponujący, a recenzenci i gracze wybaczali słabszą fabułę, a skupili się bardziej na zabawie oraz na wgniatającej w ziemie warstwie graficznej. Nagle okazało się, że studio, o którym nie słyszał praktycznie nikt, ma jednakowo talent oraz technologie, aby podbić rynek gier. I tutaj naturalną koleją rzeczy, zdawała się produkcja Fry Cry 2, lecz Crytek zrobił coś zupełnie innego.

Korzystając z relacji z Ubiosftem, Crytek sprzedał markę Francuzom, przy okazji pracując nad nową wersją silnika, oraz szukając nowych partnerów. Już właśnie wtedy, w planach mieli futurystyczną strzelankę, niestety plany studia odstraszyły Microsoft, z którym obecnie rozmawiali, ponieważ gigant z Redmond zaraz po premierze Xboxa 360 szykował się do wydania Halo 3 i Gears of War.

Wtedy właśnie EA ochoczo rozpoczęło współpracę z Niemieckim studiem. W styczniu 2006 roku ogłoszono Crisis a sam Crytek stał się częścią programu EA Partners.
 

Młode studio było na fali, to było widać, ponieważ jeszcze w 2006 roku, przenieśli się do nowego studia we Frankfurcie przy okazji zwiększając swoje zastępy i otwierając nowy dział firmy w Kijowie, a już rok później następny w Budapeszcie. W 2007 roku mimo takich hitów jak BioShock czy Call of duty 4, kolejne dzieło studia Crytek oferowało cuda nie z tej ziemi, pomimo iż gra nie była grywalna na sporej części pecetów, to Crisis stał się synonimem pecetowego grania na najwyższym poziomie, oferując grafikę, o której konsolowcy mogli tylko marzyć po nocach i rozgrywkę, która bardzo przypadła do gustu Hardcorowym graczom. 
 

Znalezione obrazy dla zapytania Crisis 1

Studio tym samym zyskało sobie szacunek u blaszkowych wojowników, odbiegając od multiplatformowych wydań. Mimo że Cirsis sprzedał się dobrze, a gracze byli zadowoleni Cevata nie był zadowolony, ponieważ spodziewał się więcej, dając jasno do zrozumienia, że studio szybko zacznie interesować się konsolami.

Po premierze Crisis'a, hajsu przybywało a firma mogła się dalej rozwijać, otwierając Crytek Black Sea w Bułgarii. W następnych latach, postanowiono otworzyć jeszcze kolejne działy, w Wielkiej Brytanii czy Korei. Zaś w 2009 roku, mogli pochwalić się trzecim, potężnym wcieleniem silnika.
 

Pod koniec zeszłej dekady, firma radziła sobie bardzo dobrze, ale wszystko wskazywało na to, że nie uda im się powtórzyć takiego sukcesu jak wcześniej. Możemy zadać sobie pytanie, czy Crytek, który szybko wspiął się na szczyt, zaczął szybko z niego spadać ? Trudno było wtedy to powiedzieć, ponieważ już w 2009 roku gigant postanowił otworzyć nowy dział zajmujący się symulacjami, a w 2010 roku jeszcze jeden dział w Stanach Zjednoczonych, tzw. Crytek US.
 

Znalezione obrazy dla zapytania Crytek US

W tym samym roku ogłoszono nowym projekt studia na konferencji Microsoftu na E3. Tytuł nosił nazwę Ryse. Tytuł, który miał podbić dostępnego wtedy Kinecta

 

Wróćmy jednak do zeszłej dekady, zarząd Crytek miał dosyć pecetowego piractwa, a drugi Crisis miał trafić również na konsolę niestety Xbox 360 oraz PS3 zaczynały się powoli starzeć, a CryEngine 3 musiał przejść wiele modyfikacji, żeby gra mogła dobrze działać na konsolach. 

Crisis 2 oferował nawet dobrego singla i naprawdę dobry tryb multi, niestety gra nie mogła przebić się przez konkurencje, a multiplayer musiało ustąpić, panującym wtedy Call of duty i Hallo Rage.

Znalezione obrazy dla zapytania Crisis 2

Wypuszczając konsolowe wydanie pierwszego CrisisaCrytek zapowiedział, że w 2011 roku, wyda kolejnego HomeFront'a zaś rok później, firma spróbowała czegoś nowego, a mianowicie startując z własną platformą GFace, która, mimo iż trzyma się do dziś, to nie jest jakimś wielkim sukcesem. W 2011 firma spróbowała podbić rynek mobilny, tworząc grę, która mimo dobry ocen, przeszła bez echa.

Niemieckie studio zaczęło się zmieniać i niestety również zmieniał się odbiór ich projektów, a rok 2013 był dla nich najbardziej pechowym w historii. WarFace okazał się średni a Crisis 3 dobry, ale nie spełnił tego czego mogliśmy od niego oczekiwać.

W 2014 mogliśmy dowiedzieć się, że w firmie nie jest za dobrze, Ryse okazał się błędem a kolejne działy zaczęły być zamykane. A więc co robi Crytek w kryzysowej sytuacji ? Ucieka ? Tworzy kolejnego Crisisa ? Nie firma postanawia zainwestować w Mobe oraz VR. Inwestując w kilka projektów naraz, zawsze jest szansa, że któryś się zwróci, owszem tak jest, ale to nie wystarczyło, żeby uratować Crytek przed zbliżającym się bankructwem.

Firma, która była kiedyś królem dżungli, zdaje się być teraz domowym kotem, ponieważ najwidoczniej stała się ofiarą własnego sukcesu. Z tego, co możemy dowiedzieć się z przecieków, to to, że niektórzy pracownicy odbierają swoje wypłaty z bardzo dużym opóźnieniem, ponieważ sama firma nie ma jak ich wypłacać i musi wysprzedawać swoje akcje za grosze.

Nauczkę, jaką niesie nam Crytek, to iż technologia musi iść w parze ze świetną rozgrywką, a o Crysisie 3Ryse nie można tego powiedzieć. Możemy teraz pomyśleć, że nowy Crisis wybawiłby studio z bankructwa i jest bardzo duża szansa, że tak mogłoby się stać, ale musimy sobie zadać pytanie, czy studio będzie w ogóle kiedyś stać, na zrobienie kolejnego takiego hitu.


 
Skomentuj:
Nie posiadasz uprawnień by dodawać komentarze.
   

Witamy w terminalu Militarnej Sieci Valkiria. Wszystkim rekrutom przypominamy o obowiązku rejestracji swych danych w celu podjęcia służby w siłach zbrojnych MSV.

Życzymy owocnej służby!!

* * *
Zaciągnij się do jednostki lub zostań jej dowódcą!

* * *

Szukasz kontaktu z V-Sztabem? Napisz do nas: kontakt[at]valkiria.net

* * *

Wrogą propagandę należy zwalczać! Do tego najlepiej nadaje się rakieta naprowadzana VX456.

* * *


Gdy zostaniesz ranny na polu bitwy, pamiętaj by wzywać Podsystem Medyczny tylko w przypadku bezpośredniego zagrożenia wszystkich funkcji życiowych. Nieuzasadnione wezwania będą karane!

* * *

W przypadku utraty łączności z Terminalem Głównym nie zapominaj o Podręcznym Zestawie Samobójczym!

* * *












Jak wykonać pioruna kulistego
Mali YouTuberzy
Przywita się..
Super oferta na nowe...
Studia - jakie?
Co ostatnio przeczytałam(em)?
Ostatnio słuchałem...
W jaką planszówkę ostatnio...
gdzie kupujecie?
Assassin's Creed [x360]


Profil użytkownika
Pseudonim

Hasło

Zapisz login

Przypomnij hasło!
Rejestracja

Na służbie:
Żołnierze: 1
Macius_
Cywile: 31

Statystyki wizyt:
Wizyty: 2950779
Dziś gości: 188
Ten miesiąc: 4351
Rekord gości: 11493
Gości wczoraj: 255




Tako milczy Zaratustra - plansze


Saga o Atlasie i Axisie #3 - plansze


Ralph Azham #8: Nie pochwycisz płynącej rzeki - plansze


Ostatki - plansze


Layers of Fear - screeny


Najnowsze pliki

Interior #1
Interior jest biuletynem z fanowskimi materiałami do gry fabularnej...
Ja, Diablica - fragment
Ymar - fragment
Nowa Fantastyka 08/2010 - zapowiedź
Powrót do Katedry Szkarłatnych Witraży - raport z sesji Klanarchii

$$5#3... transmisja przerwana...

Newsletter
Zapisz się do naszego newslettera
Magazyn Valkiria
Propaganda
V-Game
E-mail
Imię
Format

-->