Valkiria Network | V-Game | Gry komputerowe | Ogniem i Mieczem | Gry fabularne | Dzikie Pola | Neuroshima | Świat Mroku | Warhammer
Film | Star Wars | Literatura | Andrzej Pilipiuk | Jacek Komuda | Zmierzch | Komiks | Planszówki | Karcianki | Wędrowycz | Bitewniaki | II wojna światowa
Valkiria - Polub nas na Fejsie
  
Strona startowa > Swawolna Kompanija

Fandom

Szlachecka gra fabularna „Dzikie Pola: Rzeczpospolita w ogniu” jest wyjątkowa. Cały jej klimat, świat, bohaterowie i historie są głęboko zakorzenione w polskich sercach i umysłach. Uczymy się tego w szkołach, oglądamy w telewizji i w kinie superprodukcje takie jak „Ogniem i mieczem”, czytujemy książki, czy w końcu słuchamy z zapartym tchem opowieści dziadka o dawnych, minionych już czasach, gdy nasz kraj sięgał „...od morza do morza”. Nie brakuje u nas bractw rycerskich, z których wiele skupia się właśnie na XVII wieku.

Nic więc dziwnego, że nakładem wydawnictwa MAG w 1997 roku została wydana gra „Dzikie Pola” autorstwa Jacka Komudy, Macieja Jurewicza i Marcina Baryłki. Uwagę wielu graczy zwróciło to, że na rynku dotąd dostępne były praktycznie wyłącznie gry w klimacie fantasy, który już nieco się przejadł. Ileż można przecież grać magiem, paladynem czy hobbickim złodziejem, tłuc nieszczęsne smoki i ratować świat przed orkami?

Tak zaczęły tworzyć się pierwsze Swawolne Kompanie, które grały w domach i na konwentach. Powstały w Internecie pierwsze strony poświęcone Dzikim Polom. W końcu nastąpił przełom i w 2000 roku na ogólnopolskim konwencie Krakon odbył się pierwszy w historii LARP (czyli gra na żywo) w konwencji Rzeczypospolitej Szlacheckiej. Była to okazja do spotkania się większego grona ludzi zafascynowanych tym okresem. Kilku z nich posiadało stroje z epoki (lub ich elementy). Stopniowo sarmackich biesiad na konwentach przybywało. Częściej pojawiali się ludzie w żupanach. W prasie branżowej przybywało artykułów. „Swawolna Kompanija”, największa i najczęściej aktualizowana strona internetowa, otrzymała status witryny oficjalnej. Gracze z całej Polski stworzyli tzw. konfederację gliwicką (coś na kształt klubu przyjaciół połączonych wspólną pasją) i wybrali na swego przywódcę jednego z autorów „Dzikich Pól”- Jacka Komudę.

Niewątpliwie wielkie zasługi dla sarmackiego ducha oddało lubelskie wydawnictwo Fabryka Słów, które uraczyło czytelników trzema wybornymi książkami Jacka Lecha Komudy. Pierwsza z nich to powieść „Wilcze Gniazdo”, której akcja dzieje się oczywiście w XVII wiecznej Rzeczypospolitej. Druga to „Poczet warchołów”, czyli zbiór materiałów historycznych dotyczących największych łotrów, pijaniców i szelmów, jacy zamieszkiwali barokową Polskę. Ostatnia to reedycja zbioru opowiadań pod wspólnym tytułem „Opowieści z Dzikich Pól”.

Warto także wspomnieć o Krakowskiej Grupie Kreatywnej, która na świat wydała Szlachecką Grę Karcianą „VETO!”. Przypomina nieco ogólnie znaną „wojnę”, ma jednak znacznie bardziej rozbudowane zasady. Jednocześnie ogromnie cieszą oczy przepiękne ilustracje zdobiące karty. Więcej na ten temat można dowiedzieć się pod adresem http://veto.valkiria.net

Wracając jednak do Dzikich Pól. Aktualnie, po prawie ośmiu latach od wydania gry, gdy wydawnictwo MAG straciło już dawno licencję na wydawanie nowych dodatków, Dzikie Pola mają się bardzo dobrze. Kilkudziesięciu aktywnych miłośników gry skupionych wokół Listy Dyskusyjnej Dzikich Pól spotyka się kilka razy do roku na specjalnie organizowanych LARPach, biesiadach i zjazdach. Większość z nich ma własne stroje z epoki, czasem szable, pancerze, a nawet broń palną. Stale publikowane są w Internecie nowe dyariusze przygód i artykuły poświęcone zarówno historii, kulturze i obyczajom Rzeczypospolitej, jak i samej mechanice gry.

Aż wreszcie 2005 rok okazał się nad wyraz szczęśliwy. Tak oto nakładem serwisu internetowego Valkiria Network (http://www.valkiria.net) w Rzeczpospolitej pojawiła się druga edycja Szlacheckiej Gry Fabularnej „Dzikie Pola”.


O LARPach słów kilka

Wspominaliśmy już o LARPach, czyli z angielska Live Action Role Playing, co można przetłumaczyć jako gry fabularne na żywo. Czym różni się to od zwykłej gry RPG? Ano, różnica jest taka, że Panowie Gracze nie siedzą na miejscu, lecz grają całym ciałem. Jest to wręcz teatr, tyle że bez widowni. Gracze są aktorami wcielającymi się w role nadane im przez Starostę Gry. Zwykle LARP odbywa się w miejscu, które pomaga stworzyć klimat XVII-wiecznej Rzeczypospolitej (piwniczna restauracja, zamek, las). Gracze ani na chwilę nie „wychodzą” z ról. Oczywiście LARPy mają zwykle specjalną mechanikę. Najczęściej oparta ona jest o zabawę w „papier, nożyce, kamień”.

Jak może wyglądać przykładowy LARP? Kilkanaście osób rezerwuje sobie restaurację o odpowiednim wystroju (np. w piwnicy na krakowskim Rynku). Przebierają się w stroje z epoki (własne, lub pożyczone z teatru czy lokalnego zespołu folklorystycznego, który ma w swym repertuarze tańce kozackie lub szlacheckiego poloneza). Na stół podawane jest jadło i trunki. LARP się rozpoczyna.

Dla tego typu rozgrywki najodpowiedniejsze są Dyariusze, których akcja rozgrywa się w zamkniętych pomieszczeniach. Może to być np. uczta na zamku bogatego szlachcica z okazji 16 urodzin jego córki. Starosta Gry przygotowuje wcześniej skrótowe Konotacye, na których wpisuje rolę danej postaci i zadania, które ma zrealizować w grze. I tak część Panów Graczy będzie próbować zdobyć rękę panienki, jednocześnie eliminując oponentów. Inni mają wspomagać swoich kompanów, jeszcze inni będą chcieli spełnić osobne cele – wywrzeć prywatną zemstę, pozyskać stronnika politycznego, wydobyć ważną informację. Zawiła intryga i liczne zwroty akcji z pewnością uatrakcyjnią zabawę. Po zakończonym LARPie, który nie powinien trwać dłużej niż 3 godziny, można zakosztować staropolskiej uczty. Przy nastrojowej muzyce jeść, pić, tańczyć, śpiewać i wspaniale się bawić...

Kontakt z Autorami podręcznika i innymi miłośnikami „Dzikich Pól”

Zdjęcia i relacje z konwentów, zjazdów, larpów, sejmików oraz biesiad znajdziecie na Swawolnej Kompaniji, czyli oficjalnej stronie Dzikich Pól
http://www.DzikiePola.com

Jeśliście zainteresowani odtwarzaniem kultury XVII wieku inaczej niż poprzez grę RPG, zajrzyjcie na
http://www.sarmatia.art.pl

Aby korespondować z miłośnikami szlacheckiej gry fabularnej „Dzikie Pola”, zapraszamy na Listę Dyskusyjną Dzikich Pól. Do zapisu wystarczy wysłać e-mail na adres
DzikiePola-subscribe@yahoogroups.com

Zapraszamy także na Forum Dyskusyjne zwane u nas Sejmikiem. Znajdziecie je pod adresem http://sejmik.dzikiepola.com

Kontakt z autorami strony

Jeśli masz jakieś konkretne pytania, pisz śmiało na adres kontakt@DzikiePola.com


Rychłego spotkania na Dzikich Polach życzą

Autorzy


Żyd Moszko poleca!

Kup na Targowisku!
Konotacya
Pseudonim

Hasło

Zapisz login

Zapomnieliście hasła taktycznego?
Rejestracja

Szukaj







Na Sejmiku
Żołnierze: 0

Cywile: 32

Statystyki
Gości w sumie: 2928649
Dziś gości: 0
Ten miesiąc: 5730
Rekord gości: 2237
Gości wczoraj: 218